کد مطلب:33703
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
حس گرائي و انكار امور نامحسوس چه اشكالاتي دارد ؟
چـنـانـچه نمي توان توقع داشت كه چشم صداها را درك كند يا گوش رنگها را ببيند نبايدانتظار داشـت كـه مجموع حواس ما هم , همه موجودات را درك كند زيرا :اولا در ميان موجودات مادي هـم چيزهايي وجود دارد كه قابل درك حسي نيست چنانكه حواس ما از درك انوار ماوراء بنفش و مادون قرمز و امواج الكترومنيتيك و 000عاجز است . ثـانـيا ما بسياري از حقايق را از غير راه حواس ظاهري درك مي كنيم و اعتقاد يقيني به وجود آنها پـيـدا مـي كـنـيـم با اينكه قابل درك حسي نيستند مثلا از حالت ترس و محبت يا اراده و تصميم خـودمـان آگـاه هـسـتـيم و اعتقاد يقيني بوجود آنها داريم , درصورتي كه اين پديده هاي رواني همانند خود روح قابل درك حسي نيستند و اساسا خودادراك , امري غير مادي و نامحسوس است . پـس درك نـشـدن چيزي بوسيله اندامهاي حسي نه تنها دليلي بر عدم وجود آن نيست بلكه حتي نبايد موجب استبعاد هم بشود .
محمد تقي مصباح يزدي / آموزش عقايد
مصباح يزدي - محمد تقي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.